En gutt som ikke vil såre familien
Vigdis er helsesykepleier i en liten kommune, og får besøk av en gutt i femte klasse på kontoret.
Vigdis har ansvar for å undervise femte klasse på en barneskole om pubertet og seksualitet. Hun snakker om hva som er lov og ikke når det kommer til kropp og sex.
Etter undervisningen kommer en av guttene i klassen til kontoret hennes, og vil gjerne snakke om noe han har tenkt på. Det er ikke helt tydelig hva han vil fortelle, men når han går, sitter hun med inntrykk av det handler om det hun har snakket om i klassen.
Det er sjelden Vigdis møter slike saker, og hun blir usikker. Hvordan er det best å gå fram? Hun ringer Nok.-senteret og snakker med en veileder hun har vært i kontakt med før, som har vært rådgiver i mange lignende saker før. Sammen legger de en plan for hvordan man kan gå fram, og hvem som bør bli involvert.
Vigdis informerer foreldrene, og sammen bestemmer de at Vigdis skal prate med gutten igjen før de gjør noe. Før samtalen tar Vigdis en telefon til veilederen på senteret igjen.
I en ny samtale kommer det fram at gutten har overnattet hos tanten og kjæresten hennes mange ganger. Her har kjæresten begått overgrep, men gutten synes han er snill ellers, og vil ikke at tanten skal bli lei seg.
Foreldrene til gutten blir informert. De er også rådville, og veilederen på Nok.-senteret hjelper dem til å finne ut hvordan de går fram for anmelde saken.