En gutt som ikke vil såre familien
Vigdis er helsesykepleier i en liten kommune og får besøk av en gutt i femte klasse på kontoret.

Vigdis har ansvar for å undervise på en barneskole om pubertet og seksualitet. Hun snakker om hva som er lov og ikke når det kommer til kropp og sex.
Etter undervisningen kommer en av guttene i klassen til kontoret hennes, han vil gjerne snakke om noe han har tenkt på. Det er ikke helt tydelig hva han vil fortelle, men når han går, sitter hun med inntrykk av det handler om at gutten ønsker å fortelle om noe som har skjedd seksuelt.
Vigdis møter ikke slike saker så ofte, og hun blir usikker. Hvordan er det best å gå fram? Hun ringer Nok.-senteret og snakker med en veileder hun har vært i kontakt med tidligere, som har vært rådgiver i mange lignende saker. Sammen legger de en plan for hvordan de kan gå fram og hvem som bør bli involvert.
Vigdis informerer foreldrene, og sammen bestemmer de at Vigdis skal prate med gutten igjen før de gjør noe. Før samtalen tar Vigdis en telefon til veilederen på senteret igjen.
I en ny samtale kommer det fram at gutten har overnattet hos tanten og kjæresten hennes mange ganger. Her har kjæresten fått gutten til å utføre seksuelle handlinger når de har vært alene sammen. Gutten har synes det har vært veldig vanskelig å si dette til noen, og vil ikke at tanten skal bli lei seg.
Foreldrene til gutten blir informert. De er også rådville, og sammen med veilederen på Nok.-senteret finner de ut hvordan de skal gå fram for anmelde saken.