Bakgrunn
Blant brukerne ved sentrene som var utsatt for seksuelle overgrep, rapporterte 72 % om nedsatt fysisk eller psykisk funksjonsevne av varig karakter som medførte begrensninger i det daglige liv. Brukerne av sentrene har også lavere tilknytning til arbeidslivet enn befolkningen forøvrig.
Arbeidet med sosial støtte ved sentrene handler derfor om helsefremmende tiltak som kan tilknyttes folkehelsearbeidet. Arbeidet skal bidra til å utvide brukernes sosiale mestring og nettverk, og på sikt bidra til å styrke den sosiale deltakelsen, også på arenaer utenfor senteret.
Tilbudene
De sosiale tilbudene varierer mellom sentrene, og spenner fra fysisk aktivitet og kreative grupper til sosiale fellesskap (felles lunsj, åpent hus o.l.). Sentrene vurderer til enhver tid om og hvilke sosiale tilbud de skal ha.
Mange sentre har også som mål at tilbudet skal gjøre brukeren klar for å fortsette aktiviteten i nærmiljøet, og samarbeider med organisasjoner og aktører for å legge til rette for dette.
Rutiner for sosiale tilbud
Brukerne vil ha enesamtaler med en faglig veileder før de eventuelt deltar i sosiale tilbud.
Veilederen vil gjøre seg kjent med brukerens mål og behov, nettverk og sosiale støtte. I de sosiale tilbudene vil det være grupperegler som sikrer at tilbudet er trygt og inkluderende for alle. Det vil alltid være minst en ansatt til stede i de sosiale tilbudene. Reglene kan tilsvare de man har i samtalegruppene, slik som taushetsplikt mellom brukerne. Gruppa vil også bli enig om ønskede retningslinjer for vennskap på sosiale medier, om man hilser dersom deltakerne treffes tilfeldig.