Forslag til tiltak
Under følger forslag til tiltak sentrene kan implementere for et mer likeverdig tilbud. Tiltakene er delt inn i tre kategorier:
- Inkluderende bildebruk. Sentrene bør tenke over bildebruk i informasjonsbrosjyrer og nettsider, og bruke bilder som viser mangfold.
- Tydeliggjøre at tilbudet er for alle. Sentrenes nettsider og øvrig informasjonsmateriell kan inneholde en mangfoldserklæring som presiserer at tilbudet er for alle, og at sentrene jobber for likestilling og mot diskriminering. Det bør presiseres at bruk av lavterskeltilbudet ikke krever at brukeren har rett til helsetjenester i Norge.
- Enklere språk. Vektlegg bruk av enkelt språk på nettsider og i annen informasjon.
- Informasjon på flere språk. Informasjonsmateriell og nettsider bør inneholde informasjon på flere språk, for å øke tilgjengeligheten.
- Nye informasjonsbrosjyrer. FMSO og sentrene bør sammen produsere små brosjyrer om sentertilbudet på ulike språk. Disse brosjyrene kan distribueres via helsestasjoner og brukes i utadrettet virksomhet direkte mot miljøer.
- Kartlegging av lokaler og tjenester. Hvert enkelt senter bør kartlegge egne lokaler, nettsider og tjenestetilbud. Kartleggingen og analysen av denne legges til grunn for det videre arbeidet med inkludering og tilrettelegging på sentrene.
- Interne fagansvarlige. De større sentrene bør vurdere å gi en eller to ansatte et særskilt faglig ansvar for tilpasset tilbud til flerkulturelle brukere. Mindre sentre kan vurdere å gi en ansatt faglig ansvar for likeverdig tilbud generelt.
- Kartlegge livsbetingelser. Som del av kartleggingen bør det undersøkes hvilke livsbetingelser den enkelte bruker har: økonomi, oppholdsstatus, nettverk og språkkunnskaper.
- Kultursensitivitet og normkritikk. Ansatte bør kurses i kultursensitiv kommunikasjon og i normkritikk. Sentrene bør vektlegge kultursensitiv kommunikasjon i møte med alle brukere.
- Kulturspesifikk kompetanse. Der sentrene jevnlig kommer i kontakt med brukere fra en spesifikk minoritetsgruppe, eller ønsker å bygge nettverk med et spesielt miljø, bør de vurdere kompetansehevende tiltak om denne minoritetsgruppen. Sentre i samiske forvaltningsområder bør vektlegge kompetanse om samisk kultur, språk og kommunikasjon.
- Lav terskel for bruk av tolk. Sentrene bør bruke tolk ved behov, ha klare retningslinjer for bruk av tolk og alltid bruke kvalifisert tolk. Se egen ressurs om dette.
- Jevnlig refleksjon og diskusjon. Kultursensitiv kommunikasjon og møte med flerkulturelle brukere bør jevnlig tas opp som et tema i veiledning og ansattmøter. Ledelse og ansatte bør reflektere over og diskutere praksis, samt målsettinger for et likeverdig tilbud.
- Mangfoldig arbeidsplass. Sentrene bør jobbe for mangfold i sammensetningen av ansatte, på tvers av kjønn, etnisitet og funksjonsevne. Ved nye ansettelser, bør dette være et av momentene som vektlegges.
- Nettverksbygging. Sentrene bør etablere kontakt med minoritetsorganisasjoner og -nettverk i sitt fylke og nærmiljø. Disse kan inkludere regionale eller kommunale innvandrerråd, samiske organisasjoner og ressurssentre, og ulike trossamfunn.
- Konsultasjon med miljøer. I utvikling av tilbud bør sentrene konsultere flerkulturelle organisasjoner. Større sentre kan vurdere å etablere et fast råd for likeverdig tilbud, hvor flerkulturelle organisasjoner er representert.
- Synliggjøre kontakt. Nettverksbygging og annen kontakt med flerkulturelle organisasjoner bør synliggjøres utad, for eksempel ved Facebook-innlegg eller ved å like og følge hverandres sider. På denne måten kan man nå flere i miljøet enn de som er til stede ved møter.
- Deltakelse på arrangement. Sentrene kan delta på aktuelle seminarer og temakvelder for flerkulturelle, og be om å få gi kort informasjon om sentertilbudet.
- Samarbeid med offentlige tjenester. Sentrene kan spre informasjon om tilbudet gjennom økt samarbeid med offentlige tjenester, slik som skole, helsestasjoner og ande aktører som har tilbud for både barn og foreldre.
- Kompetanseheving av spesialiserte tiltak. Sentrene kan samarbeide med tjenestetilbud som jobber direkte med målgruppen, slik som asylmottak og integreringstiltak. Sentrene kan bidra til å heve disse tjenestenes kompetanse om seksuelle overgrep, og samtidig dra veksel på disse tjenestenes kulturkompetanse.
- Undervisning mot målgruppen. Sentrene bør søke å gjennomføre undervisning om seksualitet og overgrep i ulike flerkulturelle miljøer.