Rutiner for sosiale tilbud

Alle sosiale tilbud skal være kunnskapsbaserte, og utarbeides på bakgrunn av faglige vurderinger innenfor en traumesensitiv ramme.

Deltakere

Deltakelsen skal oppleves som relevant og knyttet til motivasjonen for være med, enten man er mest opptatt av selve aktiviteten eller det sosiale.

Senteret må også ta hensyn til evt. forutsetninger brukere har for å være med, som alder, språk, forkunnskaper, eventuelle helseutfordringer eller behov for tilrettelegging. Helseutfordringer og språkforståelse kan påvirke utbyttet for den enkelte.

Senteret gjør en tilpasning av brukergruppen og vurderer gruppen som helhet opp mot den enkelte bruker sine individuelle mål. Denne vurderingen foregår kontinuerlig.

Rammer

Senteret må ta stilling til om det skal være mulig å stikke innom aktiviteten/tilbudet, eller om det skal være for de samme deltakere fra start til slutt. Noen tilbud krever mer ressurser, og det vil da være nyttig med på- og avmelding eller «minimum x antall påmeldte» for å sikre nok interesse før gjennomføring. For noen tilbud kan det også være et poeng at gruppesammensetningen er stabil over tid, mens andre tilbud kan være mer egnet for spontan påmelding.

Ved opprettelsen av nye sosiale tilbud, vil det gjøres en vurdering av lokaler, bemanning og økonomiske ressurser. I retningslinjene til Bufdir påpekes det at sentrene ikke kan ta betalt for aktiviteter, bortsett fra mindre utgifter til mat o.l.

Før en bruker trer inn i sosiale tilbud skal vedkommende ha vært i en enesamtale, der bruker sitt nettverk og sosiale støtte kartlegges. I tillegg ser man også om brukeren sine interesser, behov og individuelle mål. Enesamtalene gir et overblikk over bruker sin helsesituasjon og om vedkommende er frisk nok til å benytte senteret. Dette er også av hensyn til andre brukere.

Det skal være trygt for alle å benytte tilbudene ved sentrene, og det skal alltid være minst en ansatt til stede i aktivitetene.